Ah, Matsushima!


Wohoo! Dubbelinlägg!
Körsbärsblommorna har blommat ut för i vår och nu fasar jag inför sommarvärmen...
Det är trist att erkänna att dehär två bilderna är nästan de bästa jag fått av körsbärsblommet... Jag får vänta till nästa år för revansch!






Förra veckan var det Golden Week i Japan.
GW är 3 lediga dagar i rad, som ofta infaller med helgen så första veckan i maj är i princip den enda ledighet stackars japaner får. Oturligt nog inföll GW ledighetsdagarna på helgen så det blev en väldigt kort helg. Lika taskig känsla som då jul infaller på en helg.

Naturligtvis drog vi nytta av ledigheten så det blev ett par blöta kvällar.
I Japan börjar man utekvällarna rätt tidigt, drar in på en bar/restaurang, betalar 2000 yen (ca 17 euro) och så får man dricka hur mycket man vill i två timmar. Sedan drar man vidare till nästa bar, och sedan nästa och mot morgonkvisten hamnar man antingen på karaoke eller på ett ramen-ställe.

En av utekvällarna hamnade jag på karaoke med ett gäng utlänningar. Att gå på karaoke har jag alltid tyckt varit något väldigt nöjsamt men då 80% av gruppen är tondöva blir det lite jobbigt i längden. Jag påstår inte att man måste sjunga som Adele eller något i den stilen men då en tondöv ska sjunga Bohemian Rhapsody är det bara plågsamt. Om Freddy Mercury hört det skulle han uppstått och dött igen...

En annan utekväll var det bara jag och 3 andra tjejer, så det blev massor med skvaller och massor med mat. Vi gick till en shabu-shabu restaurang, med ät-så-mycket-du-kan meny.
Jag hade aldrig testat shabu-shabu tidigare och om jag ska förklara det enkelt så sitter man runt ett bord med en gryta mitt på bordet. I grytan finns det....smaksatt vatten dit man får trycka ner kött och grönsaker efter eget behag. Jag åt så mycket att jag var mätt i två dagar.




Kvällen avslutade vi med glass






och purikura förstås!





I måndags begav vi oss en grupp ut till Matsushima, 20 minuter med tåg från Sendai. Matsushima anses höra till en av Japans tre vackraste utsikter.


Välkommen till Matsushima!

Det var härligt att få se havet och Matsushima är en vacker plats, mest känd för sina många små öar täckta med tallar. Vi hoppade på en färja som skulle ta oss genom skärgården så vi kunde få en bättre titt på öarna.




Men för någon som vuxit upp med havet knappa 10 km hemifrån och med Fäbodas sammetsskog måste jag erkänna att jag inte var så imponerad.
Istället fångades mitt intresse av flera tjog måsar som följde efter färjan. Måsarna på Matsushima har lärt sig att färjor=mat!!!





Lugnet före stormen....



TAKE OFF!



Måsarna var fullkomligt orädda och de var snabba som blixten. Sträckte man ut något ätbart tog det ett par sekunder och så kom en mås och nappade mumsbiten.




Denhär filuren hade kommit på det ultimata knepet. Han bara ställde där och lät sig bli matad utan att röra sig ut fläcken. Jag tyckte det var orättvist mot de andra måsarna så jag schasade iväg honom.


Matsushima-öar


Nästan varje bild jag försökte ta av utsikten slutade med att en mås kom och förstörde...
Hälften av alla bilder liknar den här ovanför....


Efter båtturen tog vi lunchpaus!


Efteråt begav vi oss till det närliggande templet och fick en guidad rundtur av en liten japansk dam. Oturligt nog tog batterierna slut i min kamera vid det laget så jag fick inga fler bilder för dagen.

Istället bjuder jag på en bild jag tog i smyg från ett shoppingcenter i centrum.

En affär för babykläder kallad "Lycka till"
Det slutar aldrig vara lustigt då random svenska/finska dyker upp.



Kommentarer

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

祭りだー!!!

Mein Campus