LUMINARIE~☆



Innan någon hann säga joulupukki så var det plötsligt december och jag har varken snö, chokladkalender eller egna juldekorationer. M.a.o min julfeelis var inte på topp.

Men det skulle det snart bli ändring på. För december i Kobe betyder Luminarie!

Luminarie är, som jag nämnt i ett tidigare skede, en ljusfestival som hålls till minnet av den stora Hansin jordbävningen som ägde rum i Kobe 1995. Efter jordbävningen vågade sig inte turister åka till Kobe så för att attrahera, inte bara turister utan även folk från hela Japan ordnades Luminarie för första gången i december 1995 och är fortfarande en av de bästa ljusfestivalerna i Japan (det sas det iaf på TV) och ses av runt 5 miljoner varje år.

Att det var mycket folk var det ingen tvekan om. Men japaner är experter på att ordna allting så tryggt och säkert som möjligt.
Kön till startpunkten ringlade sig runt ett helt kvarter med vakter och ordningsmän stationerade med ett par meters mellanrum.
Kön är i rörelse i princip hela tiden, för enligt min vän är risken mindre att något händer ifall man rör på sig och inte står still.


Skylten säger "vänligen stanna"


Vi traskade runt Kobes högklassiga kvarter men trots att det var smällkallt var det nöjsamt för affärerna hade inte legat på latsidan påvägen till startpunkt satsat ordentligen och det var som ett mini Luminarium längs gatorna.

Efter ungefär 15 minuter kom vi äntligen fram till startpunkten.
Och vilken syn det var! Runtom en hördes utrop av hänförande.



Det är startpunkten, ett valv av miljontals handmålade lampor skänkt av Italien. Varje år ändras designen så även för Kobe borna blir det aldrig tråkigt och enformigt.



Endast målade lampor, rätt otroligt.

Jag kan inte ens förklara hur ljust det var, när man stod under valven var det som mitt på ljusa dagen.



Efter man gått igenom valven kommer man till grande finale.




Bilderna kommer inte ens i närheten av hur otroligt vackert, gigantiskt och upplyst det var.
men för att ge er en aning...


såhär kändes det iaf...

Från högtalare runtom hela Luminariet spelades kyrkomusik. Iallafall lät det som det och jag är rätt säker på att det var italienska det sjöngs på. Det gav det en högtidlig känsla.
Och en gnutta julfeelis började söka sig fram.



Miho, Rie, Erika och moi. Foto av Ai-chan!


Runtom om i parken fanns det massvis med stånd som sålde typisk japanska maträtter men även utländska.

Dethär vad var som föll mig i smaken



Taiyaki parfait (även om det inte var en parfait men japaner verkar tro att parfait betyder bakelse etc etc) innehållande jordgubb, grädde choklad och "röda bönor" sylt (röda bönor låter ju inte så gott men jag skyller på den svenska översättningen. Det är supersmarrigt!)

Efteråt fortsatte vi till en bar för att värma oss och stannade där till sista tåget.
Om någon skulle vara påväg till Japan sådär nästa år så kan jag fullt ut rekommendera att stanna till vid Kobe och kika på Luminarie!

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

祭りだー!!!

Ah, Matsushima!

Mein Campus