Welcome to Our Party


-Announcement-

Det har blivit bestämt att jag kommer få åka till Japan nästa år, i mars.
Efter mycket velande fram och tillbaka mellan ett universitet 1,5 timme från Tokyo och ett av de mest prestigefyllda universiteten i Japan (men beläget längre bort från Tokyo) valde jag efter mycket blod, svett och framför allt tårar att välja det senare alternativet och kan inte känna mig mer nöjd med mitt val.

Universitet heter Tohoku Daigaku och ligger i Sendai, Japans tolfte största stad och som blev känt på kartan efter den stora jordbävningen och tsunamin i området i mars 2011. Lustigt att de två städer jag studerat/kommer studera i är jordbävningsoffer. 

Jag funderade redan 2011 då jordbävningen inträffade att volontär arbete skulle vara väldigt intressant och givande och jag hoppas jag kommer få möjlighet att pröva på då jag åker dit.

Då man googlar bilder på Sendai kommer det till stor del upp katastrofbilder, vilket inte är så konstigt, men Sendai verkar vara en så vacker stad att det är synd att de bilderna blir undanskyfflade.
P.g.a jordbävningen och allt arbete som gått åt till att bygga upp staden igen har stärkt folket nämnvärt.

Sendai kallas för "Trädens stad" eftersom det finns en speciell typ av träd planterad runtom i staden och förskönar stadsbilden. Och visst ser det vackert ut :)







Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

祭りだー!!!

Ah, Matsushima!

Mein Campus