1 - Måste fånga fler, i Månens namn



Jag tror att i varje mänskans liv så finns det ett ögonblick, en punkt som kan bestämma hela ens framtid. Kalla det en slump, ödet eller vad man vill.
I mitt fall så finns det 3 viktiga sådana moment. 3 ögonblick som bestämde att jag skulle börja studera japanska.

Som många andra så tittade jag också på Sailor Moon varje söndagmorgon från TV4 och det blev snabbt en stor favorit. Sedan kom också Pokémon-boomen i mitten på lågstadiet och även det följdes med en lång tid. Men dessa var bara roliga barnprogram som råkade just vara från Japan.

I högstadiet valde jag bildkonst som tillvalsämne. En lektion då vi bara satt och flummtecknade ritade en av mina klasskompisar, som bott en längre tid i Kina, en teckning åt mig.
Teckningen var i mangastil och föreställde Sailor Moon, min hjältinna från barndomen.
Jag blev superförälskad i denna snabba skiss och ville också lära mig rita i mangastil.

Saken är den, att nu i efterhand då jag tänker tillbaka så var dendär teckningen inte alls så amazing som jag tyckte då.
Ungefär i stil med bilden här brevid (och jag ber om ursäkt till den som jag snodde denna teckning av och jämför med en ful bild från min ungdom...)






Men ni fattar vinken, bilden jag fick var i det simplaste laget och jag älskade den.
Genast samma dag då jag kom hem satte jag mig framför datorn och började googla bilder på snygga anime bitches som jag började rita av. Det var svårare än jag trodde och helt ärligt, mina bilder var inte mycket bättre än den jag postade här ovanför.

Av en slump råkade jag en gång ramla över en bild av en supervacker flicka som fångade mitt intresse totalt. Jag minns fortfarande idag vilken bild det var nämligen denhär:

Så många gånger jag försökte rita av den... I ett lite senare skede fick jag av mina amerikanska släktningar som var på besök veta att flickan kom från en animeserie.
Vampire Princess Miyu. Jag vet inte hur många gånger jag kollat den animen.
Därefter öppnade sig en helt ny värld (en plats jag inte visste fanns) oändligt med animeserier som väntade på mig.


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

祭りだー!!!

Ah, Matsushima!

Mein Campus