Welcome to Jurassic Park!




Förväntningarna blev högre på denhär bloggen än jag räknade med efter mitt meddelande på Facebook. Men det är bara super! För här borta är förväntningarna på Japan skyhöga!


Det är inte bara huxflux att sätta sig på planet och tro man kan entra Japan och de bugandes står utrullade med röda mattan. Nej, även om Japan har börjat öppna upp mer och mer för utlänningar är de fortfarande ett väldigt främlings...hmm, kanske inte fientligt land. Men något ditåt. De kan obarmhärtigt äta upp en och spotta ut en ur landet om man inte uppför sig

Eftersom jag har fått chansen att åka till Kobe som är en av Japans största och viktigaste hamnstäder och också en av de städer som var öppna för handel med utlänningar innan Japan öppnades helt och hållet 1868 då hamnen expanderades ytterligare och västerlänningar började marschera in i Kobe.

Kobe är så influerat av andra länder att de har ett av Japans största Chinatown och ett helt distrik som byggdes runt 1900-talet och helt i västerländsk stil som är ett populärt turistmål.

Okej, enough med historielektionen.
Det jag vill få fram är helt enkelt är att Kobe är en stad som verkar vara rätt öppen mot utlänningar. Så kanske kan jag räkna med en extra öl på baren!


Eftersom Kobe är en hamnstad så tyckte min studierektor i Stockholm att det är den perfekta staden för mig som kommer från en "hamn och båt" stad som Jakobstad. Well, about that....



....men jag tror också han har en poäng ^^


Ijinkan, fritt översatt till "hus byggda av västerlänningar".
Inte en syn man förväntas stöta på i Japan eller hur?



Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

祭りだー!!!

Ah, Matsushima!

Mein Campus