I väntan på att få sätta mig på detdär goddamn planet kommer här ytterligare en liten lektion, nu med karta!



Kobe är den sjättestörsta staden i Japan med över 1,5 miljoner invånare. Ändå är det många som rynkar till pannan och ser lite fundersamma ut när man nämner staden. Inte alls lika välkänd som metropolerna Tokyo, Kyoto eller Osaka. Hiroshima och numera också Fukushima är t.o.m mer kända.

Så ni som ännu inte orkat googla var Kobe ligger tänkte jag ge er en karta.


Trivia:
Åtminstone 6 av mina klasskamrater befinner sig i Tokyo,
3 stycken i Kyoto
och 4 stycken i Nagoya.



Många har undrat om jag inte är orolig för naturkatastrofer eller kärnkraftverk.
Vårens katastrofer hände uppe i Sendai med närområde.
Så speciellt orolig är jag inte eftersom skolan försäkrat att Kobe inte är i någon riskzon och att det inte är någon fara (så mamma, du kan vara helt lugn!)

Det betyder dock inte att Kobe inte fått sin del av kakan. Kobe är också nämligen ett tidigare katastrofdrabbat område. Mer om det i min nästa historialektion...







Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

祭りだー!!!

Ah, Matsushima!

Mein Campus