Synonym till etapp är underhållsdepå



Som tidigare nämnt är det inte bara att sätta sig på planet och tro man får stiga på hemma hos Japan som då man hälsar på mamma och pappa. Vi i Europa har blivit väldigt bortskämda i.o.m både euro och resandet inom EU.

Om du inte är en terrorist, svartarbetare eller illegal hooker så behöver man ett visum.

Jag tyckte det skulle bli superspännande att åka in till Helsingfors till japanska ambassaden för att skaffa mig visum.
Jag hade väntat mig en byggnad i marmor och guld ala Gringotts Bank och ja, det var inte långt ifrån. Tyvärr fanns det inte japaner som satt i rader och jobbade förbrilt. Det var lite av en besvikelse.

Det som jag dock inte hade räknat med var en metalldörr, tjock och säkert gjord i pansar, som ledde in till den japanska avdelningen. Inte heller att en biffig vakt med bister uppsyn skulle stå vid en metalldetektor. Som på flygfälten ni vet.

Efter att fyllt i en lapp om vad jag hade för ärende slutade det roliga. Det blev bara en lång väntan. 45 minuter senare var mitt pass stämplat och mitt besök på ambassaden var över.
Inte alls så spännande som jag hade väntat mig.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

祭りだー!!!

Ah, Matsushima!

Mein Campus